Reviews

Reviews of the latest CD, +1



Gunder Wåhlberg / Lira 2014:
När Ralsgård och Tullberg gav ut sin första skiva 2010 lyfte de fram den tradition som flöjtspelet förr haft inom folkmusiken, särskilt i södra Sverige. De visade i sitt samspel på traversflöjt den variation av låtar som fanns i den tidens dans- och bruksmusik där flöjten var vanlig.

Bengt Eriksson / Hifi & Musik 2014:



-------------------
Skivtiteln kommer inte att få löddriga musikfanatiker att löpa hitåt från Skövde. Men bakom den finns fräck, sockersöt och ibland smått ångande musik. Två Malmöanknutna unga flöjtister hetsar varandra och samspelar intimt i traditionella låtar från framför allt Skåne och Småland. Ralsgård och Tullberg lirar på ett slags tvärflöjter av trä som var populära i Sydsverige för runt hundra år sedan. De varvar enstämmiga och framför allt tvåstämmiga fraser, som snirklar sig om varandra eller frustar iväg åt samma håll. Enda ”kompet” är spontant fotstamp och då och då ett ofrivilligt litet stön. Melodierna glänser i solen, svänget är organiskt. Och det gamla blir alldeles väldigt levande. Bästa spår: Johan Jacob Bruuns engelska/Vrigstad”
FLÖJTER I TRADITIONSSPEL. För mer än hundra år sedan var flöjtspel synnerligen populärt i södra Sverige och flöjter tillverkades där på flera håll. Andreas Ralsgård och Markus Tullberg lyfter på sin skiva fram en varierad repertoar från den tiden, upptecknad främst i Skåne, men också i Småland och Danmark. Bland föregångarna på skivan finns låtar efter John Enninger, Petter Dufva, Johan Jacob Bruun, smålänningen August Strömberg och många fler.



På sin nya skiva går flöjtduon nu vidare med både traditionella och nykomponerade låtar och utvecklar sitt samspel i delvis nya former. Den fint utförda variationen i klanger och melodispel mellan flöjterna gör varje låt till ett litet mästerstycke. Melodistämmorna som lågmält växer ur de båda blåsarnas flöjter flätas tätt in i varandra, som kunde de komma ur samma andetag.Denna gång har Ralsgård och Tullberg också tagit in gästmusiker som tillför ytterligare dimensioner i flera av numren. Göran Månssons kontrabasblockflöjt lägger en mörk murrande fond bakom de ljusa flöjterna. Leo Svenssons cello och Niklas Roswalls harpor skapar med sina stråkar sträva och rörligt melodiska stämmor i låtarna. Bengt Almfjord på cembalo gör distinkta anslag i musiken och Anna Roussel ger som den tredje flöjtisten på skivan låtarna en fylligare ton. Det huvudsakliga innehållet på skivan kommer ändå från den flödande elegans i flöjtspelet som Ralsgård och Tullberg själva presterar.
-------------
Anders Ralsgård och Markus Tullberg skapar en fascinerande icke-traditionell (eller kanske ny-traditionell?) folkmusiktradition med sina dubbelspelande träflöjter. Tillägget ”+1” syftar på att de i olika spår på albumet samspelar med andra musiker, oftast (utom i cembalospåren) en i taget.Övriga musiker/instrument – Anna Roussell, också träflöjt, Niklas Roswall, nyckel- och moraharpa, Leo Sander, cello, Göran Månsson, subkontrabasblockflöjt, och Bengt Almfjord, cembalo – både kompletterar och kontrasterar, vänslas och bråkar.Ralsgårds och Tullbergs flöjter kan viska, surra och liksom pysa stilla och vackert med och kring varann, som i inledningspåret ”På väg” och ännu vackrare i ”Pernillas psalm/Reventlow #102”. Medan ”Rackelhanen/Rönneberga” och ”Hund med tre ben/Engelsk gimpe” är grövre, mer bastanta.
I ”Tre engelskor” bjuder flöjterna upp till en lättsinnigt flörtig dans och ”När Kvintonius är glad/Viberg” blir just precis en glad trudelutt (åtminstone delvis).
Summering: folkmusikaliskt nyskapande, fint spelat och mycket varierat.
---------------
Eileen McCabe / Irish Music Magazine 2014:
The emergence of Swedish folk music was strongly associated with the fiddle and nyckelharpa in the early 19th century and the fiddle was again the focal instrument in the traditional spelmanslag that gained momentum throughout the 1940’s and 50’s. A significant folk music revival in the 60’s and 70’s brought new instrumental into the fold in the form of mandola, guitar, flute and saxophone among others and also revived the Swedish bagpipes, hurdy gurdy and harjedalspipa. The expansion of instrumentation brought a shift in the Swedish musical tradition from solo melody to music in an ensemble form; a form which Ralsgard and Tullberg have married by the effortless intertwining of individual flute instrumental in their new album +1. The concept pertains to the album title in that the duo have invited a musical guest (a Plus One) into each track on the album to add spice to the already flavoursome flute sound.The pair, who previously released their debut Traditional Folk Music from Sweden to high regard, showcase their own work in this new album with Ralsgard’s Hund Med Hela Tre Ben performed with a heady conviction where the defining rhythms march boldly into Engelsk Gimp taken from the Bast collection of tunes; the lightness and purity of flute soaring above the deeper more grounded string instrumental before gliding chirpily into Tre Engelskor. A highlight is the breathy echoed opening in Lisa Bollings Vispolska where the wind instrumental weaves and circles around the layers of languid sound. The pair close the album with a soft introduction to the flowing Farmors Brudvals; a fitting end to a full showcase of sound that encapsulates the heart of the Swedish tradition yet allows room for exploration both with instrumental and arrangements. Another credit to the folk music of Sweden and Denmark from flute connoisseurs; Ralsgard and Tullberg.

Reviews of the first CD, Traditional Music from Sweden


Alexander Agrell / Sydsvenskan 2010:

4/5
----------------

Po Åstrand / Smålandsposten 2010:
Det här är första gången en skiva i sin helhet ägnas åt traditionellt duospel på flöjt. Andreas Ralsgård och Markus Tullberg spelar på tvärflöjter av trä, instrument som var mycket vanliga i folkmusiken i södra Sverige under 1800- och 1900-talen. Musikerna kommer från Skåne och de spelar mest musik därifrån men rätt många av låtarna är från Småland och Danmark. Det här skulle ha kunnat bli en akademisk uppvisning men det är det inte. I stället är det musik som är lika levande i dag som den förmodligen var för hundra år sedan. Fina melodier serveras i en lång rad och som det svänger sen! Ralsgård och Tullberg skulle kunna spela upp till dans på lövad loge.

----------------
Gunder Wåhlberg / Lira 2010:

Denna musik som också var fiolspelmännens, får en annan karaktär när de nu spelas på två traversflöjter på den tidens vis. En del av låtarna framstår mer som salongernas förfinade musik och kan i versionerna på flöjt i många fall bli klassiska varianter av en mer ursprunglig spelmansmusik. Men det är ändå en folkligt förankrad repertoar av polskor, engelskor, schottis och marscher, som spelats och dansats både i salar och på logar.Ralsgård & Tullberg spelar också låtarna skickligt i stämmor vilket ger en rytmiskt spännande komplexitet åt den sydsvenska traditionsmusiken. Med sitt finstämda flöjtspel lyfter de fram en lokal musikalisk period som ännu visar sig vara en källa till inspiration.
-----------------
Åke Persson / Spelmannen 2010:

Detta är en CD med två av våra namnkunnigaste skånespelmän på traversflöjt, Andreas Ralsgård och Markus Tullberg. CD:n innehåller 14 nummer från Skåne med omnejd, men flera nummer utgör en sammansättning av flera melodier, så antalet melodier är i själva verket 23. Förstås är här låtar efter Bruun, Blomgren och Enninger som de gärna spelar, men även några låtar från norra Skåne, Småland och Blekinge. Andreas och Markus har även grävt lite i de gamla notböckerna från Danmark efter Reventlow och bröderna Bast, och fyra av melodierna ges här i egna tolkningar på traversflöjt.
---------------------
Peter Ahlbom / Spelmannen 2010:
Andreas och Markus heter de två unga flöjtisterna som på välljudande tvärflöjter av trä spelar 14 traditionella låtar efter andra flöjtister. Tror man att det ska låta tunt och blekt tar man gruvligt fel. Här svänger det och killarna visar dessutom vilka skickliga instrumentalister de är. Kanon!

---------------------
Ulf Gustavsson / Uppsala nya tidning 2010:

En avskalad prägel har också en skiva med flöjtisterna Andreas Ralsgård och Markus Tullberg, med titeln Traditional flute music from Sweden. Närmare bestämt knyter skivan an till den sydsvenska tvärflöjtstraditionen, med melodier mestadels från Skåne och Danmark. Det är en dansant, lustfyllt och genuint folkligt musikanteri som bjuds, med anknytning bade till danslekar och vardagsmusik, med de två träflöjtstämmorna i spänstigt samspel.